mandag 10. januar 2011

Tilbakeblikk i 1. Termin


Høsten 2010 var et spennende og hardt halvår i Mediefaget. Hele veien ble gruppen slengt ut i nye oppgaver for å teste oss selv. Dette ble ofte gjort uten å vite direkte hva oppgaven var. Noe jeg syntes var veldig vanskelig, men veldig lærerikt.


Goanimate var klassens første oppdrag. Her skulle vi definere hvem vi som personer er. Her lagde Renate Solberg og jeg en fantastisk film som vi kalte “livsnytere”.

DE 3 emner:

Mediestrategi

Her gikk vi inn på skolen; vårt forhold til skolen, skolens samfunn, nettstedet, m.m. Et foredrag ble holdt om kommunikasjon og dette skulle klassen vår samarbeide med den andre klassen og legge frem fakta og forslag angående informasjonen vi hadde satt dypt oss inn i.

Før dette kunne fremføres måtte informasjon utdeles og informasjonen funnet. Helt fra starten av var dette hva jeg vil kalle samarbeidet. Kommunikasjonsstrategien ble skrevet og klassenes forskjellige deler ble satt sammen til ett. Det var da, etter flere uker klart for PowerPointen og fremføringen for skolens høyere makter.

Filmproduksjon

Grupper skulle gå sammen og lage en film. Den eneste regelen var at det skulle være fiksjon.

Det viste seg at dette skulle bli ekstremt tidskrevende. Veldig mye av dette gikk ut på at mange i klassen manglet nok kunnskap om hva som egentlig må gjøres når man lager film. Selv med en god hjelper.

Gruppen pro junk moviemakers, altså Kjersti, Julianne og meg lagde en litt trist og romantisk film. Filmene ble til slutt ferdig, etter mye jobb og redigering (for min del). Da var det bare den skriftlige delen som sto igjen og det var virkelig en innlevering som jeg ikke visste om gruppen min hadde svart riktig på, eller ikke. Men vi skjønte fort at vi var i vært fall på riktig spor.

Det digitale mediesamfunn

Her lærte vi om internett: Historien bak, bruken av alt på nett og de forskjellige nettsamfunnene og hvordan det påvirker livet.

Her lærte vi først fakta og ettersom vi lærte, måtte vi starte å tenke mer over for eksempel: hva internett gjør med livene våre.


Klassen hadde gjennom halvåret det som skulle være faste innlegg. Kurer og ukens foredrag.

Kurer var noe vi skulle ha hver uke, men som vi ikke helt fikk fulgt tidsskjemaet. En og en skulle man velge seg et radiprogram som skulle legges frem foran klassen. Radioprogrammet heter kurer og går på nrk. Det tar opp forskjellige emner angående samfunnet. Jeg hadde da om “trett av nett”; hvordan nettsamfunn som facebook og twitter påvirker hverdagslivene til dagens mennesker.

Fikk ikke hatt hele foredraget når jeg sto der på grunn av en brannøvelse. Imponerende var ikke min gjenfortelling, så for min del var det like greit at klassen fant skjermene sine litt mer internsang en meg.

Ukens foredrag ble gitt ut til en og en elev. Her fikk man et tema som hadde med emnet vi hadde på tidspunktet foredraget skulle blitt holdt.

Jeg fikk tema film og skulle egentlig fortelle om var hvordan Disney ble til Disney Pixar. Noe som var veldig spennende å jobbe med. Lærte om hvordan man kan legge frem PowerPoint og finne informasjonen man trenger på en grei måte. Det tok mye tid, men det jeg lærte var en veldig spennende: historie og mye om hvordan tegnefilmer/animasjoner faktisk lages.

Så kom tentamen, som var veldig lærerikt. For en frykt jeg har når det kommer til prøver er det og ikke å vite helt hva man kommer til å få innenfor emnet. Det var da jeg merket hvor lærerikt det er å bli kastet ut uten å vite helt hva som er riktig, men det er forventet at du bare skal prøve.

Emnet var sosiale medier og medieutviklingen. Et veldig bredt emne, selv etter mange timer hadde gått til å lære om emnet. Scrapbook ble brukt og det er et veldig godt hjelpemiddel som vil være en og hjelp i andre fag og oppgaver i ettertid.

Alt i alt var det å slutte året med å måtte lære et “nytt svømmetak” en god avslutning på 1. termin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar